ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۳۹۹/۰۵/۲۵

انجام پایان نامه کارشناسی بایدها و نبایدها

انجام پایان نامه کارشناسی نه‌فقط آخرین مرحله تحصیلی این مقطع است، نشان‌دهنده تبحر دانشجو در انجام دادن فعالیت‌های پژوهشی مستقل و نمایانگر بار علمی اوست. بنابراین برای انجام پایان‌نامه کارشناسی خوب و موفق باید علاوه بر مطالعات مستمر و دقیق از مشاوره استادان بهره گرفت، اصول و قواعد نگارش پایان‌نامه را فراگرفت و نکات مهم و ضروری در انجام پایان‌نامه کارشناسی را به دقت اجرا کرد.

مراحل انجام پایان نامه کارشناسی

برای انجام پایان نامه کارشناسی مانند هر کاری داشتن آگاهی و دانش کافی بسیار کمک‌کننده است، بنابراین پیش از آغاز این کار، مطالعات خود را افزایش دهید تا زاویه دیدتان را گسترش دهید و بتوانید ایده‌پردازی کنید.

1.         انتخاب موضوع پایان نامه

مهمترین کار دانشجویان برای انجام پایان‌نامه کارشناسی انتخاب موضوع است؛ موضوعی جدید، جذاب و کاربردی. موضوع پایان‌نامه باید برای حل مشکلی یا رفع نیازی در جامعه مفید باشد. البته پیش از همه، دانشجویان باید به علاقه خود، توانمندی و دانش علمی‌شان در موضوع و همچنین امکانات موجود برای تحقیق نظری و عملی و منابع تحقیق توجه کنند و سپس موضوعی را برگزینند.

2.         انتخاب استاد راهنما و مشاور

در این مرحله سراغ یکی از استادانی بروید که در موضوع مد نظرتان متخصص باشد و با توجه به سقف پذیرش، ظرفیت خالی برای قبول درخواست شما را داشته باشد. پس از آن با کمک ایشان، استاد مشاورتان را نیز انتخاب کنید.

3.         تکمیل فرم انتخاب موضوع پایان‌نامه و ارائه آن به مدیر گروه

موضوعات مورد نظرتان را در فرم انتخاب موضوع پایان‌نامه بنویسید و پرینت اسناد حاوی نتایج تحقیقات‌تان درباره تکراری نبودن موضوعات پیشنهادی‌تان را به آن فرم ضمیمه کنید و به مدیرگروه خود تحویل دهید.

برای تحقیق درباره تکراری نبودن موضوعات پیشنهادی پایان‌نامه‌تان می‌توانید به سایت‌های مرتبط مراجعه کنید. مطلب چرا باید در ایرانداک به جستجوی مقاله بپردازیم؟ در این سایت می‌تواند راهنمای خوبی برای شما در این مورد باشد.

4.         تکمیل و ارائه پروپوزال

پس از تایید موضوع پیشنهادی پایان‌نامه فقط دو هفته فرصت دارید پروپوزالی با نظارت استاد راهنما و مشاور بنویسید و به مدیرگروه‌تان تحویل دهید. پروپوزال پیش‌نویس پژوهش دانشجوست که در آن موضوع پایان‌نامه را معرفی می‌کند، اهمیت آن را توضیح می‌دهد و با بیان اهداف و روش تحقیق و اشاره به تحقیقات پیشین به نتایجی که به دست خواهد آمد، می‌پردازد. این مرحله بسیار مهم است و نگارش صحیح و جذاب آن در تایید پروپوزال نقش به‌سزایی دارد.

نوشتن پروپوزال خوب و موفق منوط به رعایت اصول و قوانینی است که ما در مطلب چگونه پروپوزال کارشناسی ارشد بنویسیم؟ آن‌ها را توضیح داده‌ایم که برای مقطع کارشناسی نیز کاربردی است.

5.         نوشتن پایان‌نامه

پس از تایید پروپوزال نوبت به نگارش پایان‌نامه می‌رسد که آن هم قواعد خاص و تعریف‌شده‌ای دارد. البته پیش از نوشتن پایان‌نامه باید فایل شیوه نگارش پایان‌نامه دانشگاه خود را مطالعه و بر اساس آن پایان‌نامه‌تان را تنظیم کنید. هر پایان‌نامه شامل فصل‌های زیر است:

–           فصل اول (مقدمه و بیان مسئله): جذاب بودن مقدمه تاثیر بسیاری در جذب خواننده دارد. سعی کنید با جملات رسا و زیبا قسمت‌های مختلف پایان‌نامه را معرفی و سپس تاریخچه کوتاهی از موضوع را ارائه کنید و درباره تحقیقات پیشین، ایده اولیه موضوع، مطالعات جدید و لزوم پرداختن بیشتر به آن توضیح دهید.

–           فصل دوم (پیشینه تحقیق): در این قسمت درباره تحقیقات گذشته و سابقه مطالعاتی موضوع و آخرین تئوری‌ها شرح دهید و با مرور منابع موجود و جدیدترین پژوهش‌های انجام‌شده به کارایی و ضرورت انجام پایان‌نامه کارشناسی خود بپردازید.

–           فصل سوم (روش تحقیق): انتخاب روش تحقیق اصولی و حرفه‌ای به نگارش پایان‌نامه خوب منتهی خواهد شد و نتیجه آن یافتن بهترین نتایج و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده به بهترین نحو ممکن خواهد بود. معمولا در این فصل متغیرهای پژوهش را معرفی می‌کنند؛ متغیرهایی که مرتبط با اهداف تحقیق انتخاب و اندازه‌گیری خواهند شد.

–           فصل چهارم (نتیجه‌گیری): فصل نتیجه‌گیری، حاصل همه آزمایش‌ها، معادلات و سنجش‌ها را بیان می‌کند. در این فصل به پرسش‌های پژوهش پاسخ داده می‌شود و همه یافته‌ها در قالب جدول، نمودار یا تصاویر و با تشریح جزئیات بدون این‌که تفسیر شود، به نمایش درمی‌آید و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار می‌گیرد.

–           فصل پنجم (بحث و پیشنهادها و جمع‌بندی): این فصل مختص تفسیر دقیق و بررسی مباحث و پیشنهادهای مطرح‌شده درباره موضوع پایان‌نامه است. بنابراین ابتدا به طور اجمالی موضوع را مطرح کنید و خلاصه‌ای از فصول مختلف ارائه دهید و در پایان، به تحلیل نتایج به دست‌آمده بپردازید و توصیه‌ها و پیشنهادهای خود را برای حل مسائل موجود در آن موضوع مطرح کنید.

–           پیوست‌ها: این بخش را به داده‌های غیرضروری اما مرتبط و برنامه‌های نرم‌افزاری و معادلات محاسباتی مورد استفاده اختصاص می‌دهند تا حجم محتوای اصلی را اشغال نکنند.

–           جداول و نمودارها: در این قسمت جداول و نمودارهای مربوط به هر قسمت متن را با عنوان مربوطه ارائه دهید. فراموش نکنید که جدول‌ها و نمودارها در متن باید شماره‌گذاری شوند.

–           فهرست منابع و ماخذ: مراجع و منابع استفاده‌شده در انجام پایان‌نامه کارشناسی خود را در انتهای پایان‌نامه باید به طور کامل معرفی کنید.

در نگارش پایان‌نامه مراجعه به وبسایت‌های معتبر امری اجتناب‌ناپذیر است. برای آشنایی با تعدادی از مهمترین این پایگاه‌های اطلاعاتی مطلب پرکاربردترین وبسایت‌های دانشجویی را در همین سایت مطالعه کنید.

6.         دفاع از پایان‌نامه

غول مرحله آخر دفاع از پایان‌نامه است؛ دانشجویان پس از نوشتن پایان‌نامه با تایید استاد راهنما و مشاور روز دفاع را مشخص و به مدیرگروه اعلام می‌کند. بعد از این‌که مدیرگروه تاریخ نهایی را تایید کند، دانشجو باید خود را برای جلسه دفاع آماده کند.

برگزاری جلسه دفاعیه خوب کار سختی است و باید نکات مهمی را بدانید و رعایت کنید که ما در مطلب بایدها و نبایدها در جلسه دفاع از پایان‌نامه به این موضوع پرداخته‌ایم و خواندن آن را به شما توصیه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: 

بایدها و نبایدها در جلسه دفاع از پایان نامه

 

 

اسکرول به بالا