ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۶

چگونه یک ارائه خوب در روز دفاع از پایان نامه داشته باشیم؟
مقالات آموزشی

جلسه دفاع از پایان‌نامه مهم‌ترین رویداد دوران تحصیلی یک دانشجو به خصوص در فرآیند انجام پایان نامه ست. برگزاری این جلسه سبب می‌شود داوران اطمینان یابند پایان‌نامه ارائه شده توسط خود دانشجو انجام شده و او تمامی مطالب نوشته شده را به‌خوبی درک کرده است. اما برای داشتن یک ارائه خوب در روز دفاع از پایان‌نامه باید به نکات بسیاری توجه کنیم تا هم خودمان با تسلط و آرامش بیشتر این جلسه را پشت‌سر بگذاریم هم از نظرگاه داوران و حاضران در روز دفاع ، ارائه قابل قبولی داشته باشیم. در اینجا مهم‌ترینِ این نکات را با هم مرور خواهیم کرد:

بررسی قوانین برگزاری جلسه دفاع در دانشگاه خود

هر دانشگاه برای برگزاری جلسات دفاع از پایان‌نامه ، قوانین و مقررات خاص خود را دارد که لازم است در اولین قدم، در جریان آن قرار بگیرید.

کسب اطلاعات در مورد داوران

پس از مشخص شدن داوران، سعی کنید در خصوص حیطه تخصصی ، علاقه‌مندی‌ها و حساسیت‌های آنها اطلاعات کافی به‌دست آورید. مطالعه کتب و مقالات این اساتید و صحبت با دانشجویان‌شان می‌تواند تا حدودی به شما کمک کند تا به شناختی نسبی از داوران دست یابید.

حاضر شدن در جلسات دفاع دیگران و آشنایی بیشتر با روند ارائه دفاع

برای آشنایی بیشتر با روال برگزاری جلسات روز دفاع و پرسش های داوران حتما در جلسه ارائه پایان‌نامه دیگران شرکت کنید.

پیش‌بینی سوالات احتمالی داوران

خودتان را جای داوران بگذارید و سعی کنید لیستی از سوالات احتمالی آنها بنویسید و پاسخ های مناسب را آماده کنید. همچنین می توانید با شرکت در سایر جلسات دفاعی که ایشان داوری می‌کنند، سوالات پرتکرار و موردتوجه داوران را شناسایی کنید.

تهیه اسلایدهای پایان‌نامه

به طراحی اسلایدها و چگونگی قرارگیری مطالب در آنها اهمیت دهید. بهتر است از تم‌های ساده و رنگ‌های روشن استفاده کنید و با تعداد کلمات محدود تنها نکات مهم ارائه خود را در هر اسلاید بیاورید. دقت کنید که تعداد اسلایدها را متناسب با زمانی که در اختیار دارید قرار دهید.

داشتن یه ارائه خوب در روز دفاع از پایان نامه

تسلط بر پایان‌نامه و تمرین مکرر قبل از روز دفاع

دوباره پایان‌نامه‌تان را بخوانید و نکات پراهمیت را مشخص کنید. سعی کنید حتی پس از تحویل پایان‌نامه تا قبل از روز دفاع نیز مقالات به‌روز در ارتباط با موضوع‌تان را پیگیری کنید تا با مطالعات وسیع بر همه ابعاد پایان‌نامه اشراف داشته باشید. تمرینات مکرر در تنهایی، مقابل آینه و در حضور دیگران کمک می‌کند تا تسلط بیشتری بیابید و بتوانید در روز دفاع از پایان‌نامه، به‌راحتی زمان را مدیریت کنید.

بررسی و چک کردن امکانات سالن قبل از روز دفاع

در روزهای قبل از روز دفاع از پایان‌نامه ، امکانات صوتی و تصویری سالن را بررسی کنید و در روز ارائه پایان‌نامه حتما نسخه چاپی از اسلایدها و همچنین نسخه‌های پشتیبان از فایل ارائه‌تان را در فلش، سی‌دی و ایمیل به‌همراه داشته باشید.

کمک گرفتن از دوستان برای هماهنگی امور مربوط به جلسه دفاع

بهتر است پذیرایی و هماهنگی‌های روز دفاع را به دوستان‌تان بسپارید تا با استرس کمتر تمرکزتان تنها روی ارائه پایان‌نامه‌ باشد.

داشتن استراحت کافی قبل از روز دفاع

به تغذیه، استراحت و خواب کافی در روزهای قبل از ارائه دفاع اهمیت دهید تا سرزنده و پرانرژی باشید.

استفاده از پوشش مناسب

پوشش مناسب، تمیز و آراسته‌ای داشته باشید اما دقت کنید باعث جلب توجه مخاطبان نشود. لباسی بپوشید که با آن راحت باشید.

حفظ آرامش و غلبه بر استرس

هر چه بیشتر آرامش خود را حفظ کنید راحت‌تر می توانید از پس ارائه و پاسخگویی به سوالات داوران برآیید. پس بر استرس خود غلبه کنید و بدون دستپاچگی، بر آنچه می خواهید بیان کنید متمرکز شوید.

استفاده از فن بیان مناسب و تکنیک‌های جذب بیشتر مخاطبان

یکی از مهم‌ترین نکات برای یک ارائه خوب در روز دفاع از پایان‌نامه ، داشتن اعتمادبه‌نفس کافی و قدرت بیان بالاست که بسیار بر داوران و حاضران تأثیرگذار است. رسایی صدا، استفاده از فرازوفرود مناسب و مکث‌های به‌موقع موجب نفوذ بهتر کلام و برقراری ارتباط چشمی با داوران و حاضران در حین ارائه دفاع سبب توجه بیشتر آنها می‌شود. همچنین باید از تکرار مکررات، روخوانی متن اسلایدها و پشت کردن به مخاطبان در هنگام ارائه پرهیز کنید.

شروع متفاوت و خلاقانه

آغاز ارائه پایان‌نامه‌ بسیار مهم است. شما می‌توانید با خلاقیت وابتکارعمل‌تان مخاطب را تا انتها با خود همراه سازید. شروعی متفاوت و غیرکلیشه‌ای به‌نوعی سبب غافل‌گیری داوران و حضارمی‌شود. مثلا می توانید با روش‌هایی مانند طرح یک سوال یا آمار جالب، اشاره به یک اتفاق مشترک یا داستان، استفاده از یک نقل‌قول و … با زبانی ساده روایت خود را از پایان‌نامه‌تان آغاز کنید.

پاسخ به سوالات داوران

عموما بخش سخت و مهم دفاع از پایان‌نامه برای دانشجویان پاسخگویی به پرسش‌های داوران است. مهم‌ترین نکته در این بخش توجه و گوش دادن دقیق به سوالات، حفظ آرامش و عجله نکردن در پاسخگوییست. پاسخ‌های شما باید ساده، روشن، مختصر و مفید باشد. رعایت ادب و احترام در مقابل اساتید و انتقادپذیری از اصولیست که سبب نگاه مثبت داوران به شما خواهد شد.

در پایان این بخش کلیه نکات و پیشنهادات داوران را یادداشت کنید و در اصلاح نسخه نهایی پایان‌نامه به کاربرید تا کیفیت پایان‌‌نامه شما را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدها در جلسه دفاع از پایان نامه

خدمات مشاوره جامع موسسه تهران آموز برای موفقیت در انجام پایان نامه

ما در این مطلب نکات مهم و اصلی برای برگزاری جلسه دفاع موفق را بیان کردیم، اما همچنان که می‌دانید، انجام پایان نامه یا نگارش رساله دکتری و به طور کلی، نوشتن هر متن علمی مبتنی بر پژوهشگری ویژگی‌های خاصی دارد و نویسنده یا محقق ممکن است در طول فرآیند تحقیقاتش با پرسش‌ها یا مشکلاتی مواجه شود که برای حل آن‌ها نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشد. بر همین اساس، موسسه تهران آموز تیمی متخصص از برترین استادان دانشگاهی و زبده‌ترین کارشناسان باتجربه در این حوزه را گرد هم آورده است و با تقسیم‌بندی انواع نیازمندی‌های مراجعان، خدمات مشاوره درخور و بسیار کاملی را متناسب با نوع فعالیت علمی آنان ارائه می‌دهد. خدمات جامع موسسه معتبر و رسمی تهران آموز مبتنی بر آخرین اطلاعات و قوانین و دستورالعمل‌های منتشرشده از سوی دانشگاه‌ها و موسسات علمی تدوین شده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی منظم و حرفه‌ای و البته پس از عقد قرارداد رسمی با مراجعان ارائه می‌شود.

گفتنی است با توجه به کیفیت بالای خدمات موسسه بنام و معتبر تهران آموز و همراهی دائمی مشاوران موسسه با دانشجویان و پژوهشگران عزیز تا رسیدن به نتیجه مورد نظر آن‌ها، قیمت‌های بسیار منصفانه و به‌صرفه‌ای برای انواع مشاوره‌های تخصصی در نظر گرفته شده است. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، به‌خصوص دانشجویان عزیز، موسسه تهران آموز در زمینه پرداخت هزینه‌ها با مراجعان همراهی لازم را خواهد داشت تا تمرکز محققان صرفا معطوف به امور علمی و تحقیقاتی‌شان باشد.

موسسه معتبر و قدیمی تهران آموز افتخار دارد که سال‌ها مشغول خدمت به جامعه پژوهشی کشور بوده است و در این زمینه کارنامه درخشانی دارد. اما به شما توصیه می‌کنیم اگر در انتخاب موسسه مشاوره مطمئن و رسمی هنوز مردد هستید و شناخت کافی از خصوصیات موسسات معتبر ندارید، مطلب زیر را در همین سایت جستجو و با دقت مطالعه کنید تا در دام شیادان و سودجویان این حوزه گرفتار و متضرر نشوید:

اسکرول به بالا