ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

سه شنبه ۱۳۹۷/۱۱/۰۹

پزشکی
آشنایی با رشته ها

پزشکی

در رشته ی پزشکی دانشجو در مورد یافته های تحقیقاتی مرتبط با بیماری ها و چگونگی استفاده از آنها اطلاعات به دست می آورد و آنها را برای بهبود زندگی بیماران استفاده می کند. رشته ی پزشکی دارای گرایش های مختلفی می باشد. این گرایش ها شامل:

طب هوافضا و زیر سطحی
هدف این رشته آن است که دانشجو در مورد علوم بیومدیکال اطلاعت به دست آورده و تا اثرات محیط و کار و سلامت را بر هم دیگر به دست آورد. دانشجو در مورد اثرات زیان آور محیط و آسیب های شغلی در حوزه های هوانوردی، غواصی، دریانوردی و فضانوردی اطلاعات به دست آورده و راه های پیشگیری را بیان کند. 
فوریت های پزشکی
هدف اصلی این رشته آن می باشد که در کمترین زمان به ارائه ی مراقبت ها و درمان های فوری بپردازد تا مرگ و میر و نقص عضو و آسیب به حداقل برسد. دانشجو در این رشته در مورد خدمات اولیه ی پزشکی و کمک رسانی به مصدومین و چگونگی انتقال آنها اطلاعات به دست می آورد. 
کالبدشناسی
کالبدشناسی یا علوم تشریح در مورد چگونگی و نگهداری اجساد، چگونگی تشریح و تهییه لامهای میکروسکوپی می باشد و دانشجو در این زمینه ها اطلاعات به دست می آورد. 
ارتوپدی
هدف این رشته درمان بیماری های مربوط به استخوان و مفاصل و ستون فقرات می باشد. این رشته ها شامل فلج ها، شکستگی و در رفتگی ها و ترمیم آنها، ترمیم زردپی ها و اعصاب محیطی و همچنین درمان تومورهای استخوانی می باشد. 
مدارک پزشکی
هدف اصلی این رشته آن است که در مورد بیماری های شایع و راه حل های پیشگیری کردن آنها اطلاعات کافی به دست آمده تا طرح ها اجرایی شوند. دانشجو در مورد اطلاعات و آمار بهداشتی و پزشکی اطلاعات به دست آورده و آنها را سازماندهی می کند. 
پزشکی اطفال
این رشته در مورد کودکان و بیماری آنها می باشد. دارای گرایش ها و تخصص های مختلفی از جمله کلیه، خون، گوارش، قلب و .. در زمینه ی کودکان  است. 
مامایی
هدف اصلی این رشته تامین سلامت مادران و کودکان تازه به دنیا آمده می باشد. دانشجو در این گرایش با مشاوره های قبل و بعد ازدواج، آموزش نحوه ی تنظیم خانواده، مراقبت دوران بارداری، چگونگی زایمان طبیعی و مراقبت های بهداشت مادر و کودک آشنا می شود.
پزشکی انفورماتیک
هدف این رشته کاربرد کامپیوتر در مورد اطلاعات علوم پزشکی و سلامت می باشد. دانشجو در این رشته در مورد علوم کامپیوتر و نرم افزار، دانش اطلاعات، شناخت شناسی، مهندسی ارتباطات انسان و کامپیوتر و… اطلاعات به دست می آورد. 
گوش و حلق و بینی
هدف این رشته تشخیص و درمان اختلالات گوش و حلق و بینی می باشد. 
سرطان شناسی
سرطان شناسی یا آنکولوژی، مطالعه ی تومورها و سرطان ها می باشد. دانشجو باید شرطان را شناخته و روش های معالجه را بررسی کند و فرا گیرد و بیمار را پس از مداوا تحت نظر خود داشته باشد تا مشکلات آن بر نگردد. 
​​
گوارش و کبد
هدف این رشته بررسی و درمان بیماری های دستگاه گوارش، کبد و پانکراس با اصول مختلف می باشد.
ایمنی شناسی
ایمنی شناسی یا ایمونولوژی در مورد واکنش های ایمنی جانداران در برابر آنتی ژن ها و بررسی روند های ایجاد مصونیت در مورد عوامل بیماری زا می باشد. یعنی در مورد سیستم های ایمنی بدن و عاومل تاثیر گذار بر آن اطلاعات کسب می کند. 
کلیه و مجاری ادراری
کلیه و مجاری ادارای یا ارولوژی، در مورد انواع بیماری های کلیه، تناسلی، ناباروری مردان و ناتوانی جنسی می باشد. 
بهداشت عمومی
هدف این رشته، حفاظت، ارتقا و بازسازی سلامت جامعه و افراد می باشد. این رشته سرآغاز مباحث تغذیه، آموزش بهداشت، سلامت بهداشت، بهداشت اقتصادی و … می باشد. 
قلب و عروق
قلب یا کاردیلوژی در مورد قلب و اختلالات آن می باشد. دانشجو در این رشته، اختلالات مادرزادی قلب، بیماری های نارسایی قلبی و الکتروفیزیولوژی را مورد بررسی قرار می دهد تا بتواند بیمار را قبل ابتلا از بیماری دور کرده یا به درمان آن بپردازد. 
اعصاب
در رشته اعصاب فرد در مورد سیستم عصبی اطلاعات به دست آورده بین مغز و رفتارهای انسان روابطی را پیدا کند. دانشجو در مورد ساختار روند و تکامل، عوامل ژنتیکی، نقش سیستم های بدن، بیوشیمیایی و فارماکولوژی انسان اطلاعات به دست می آورد. 
غدد
این رشته یکی از شاخه های داخلی می باشد که به تشخیص و درمان بیماری های غدد و درون ریز و متابولسیم بدن انسان می پردازد. دانشجو با انواع غدد و هورمون های بدن انسان آشنا شده تا بتواند از به وسیله ی آنها متابولسیم بدن انسان را مدیریت کرده تا به درستی کار کند. افزایش یا کاهش هر هورمون باعث بیماری می شود. 
دهان و دندان
این رشته در مورد دهان و دندان می باشد تا دانشجو بتواند بیماری ها را در این زمینه تشخیص داده و یکسری درمان های اولیه را انجام داده و آزمایش ها را داده و بیماران را به سمت دندان پزشک راهنمایی کند. 
علوم آزمایشگاهی
این رشته در مورد آنالیزهای آزمایشگاهی و خون می باشد تا بیماری ها تشخیص داده شود و سلامت فرد به خطر نیافتد. دانشجو باید بتواند با استفاده از دستگاه ها و روش های متعدد آزمایش، از خون و دیگر مایعات بدن اطلاعات کافی را به دست آورد.
ریوی
هدف این رشته تشخیص و درمان بیماری های دستگاه تنفسی می باشد. دانشجو باید بتواند از دستگاه های تنفس مکانیکی در بخش مراقبت های ویژه استفاده کند و روش های تصویر بردای مختلف را بشناسد. 
عفونی
هدف این رشته پیشگیری، تشخیص و درمان ناشی از بیماری های ارگانیسم بشر می باشد تا بتواند بیماری های مسری و واگیردار را ریشه کن کند. 
دندان پزشکی
این رشته در مورد سلامت دندان ها و رابطه ی آن با سلامت عمومی بدن می باشد. دانشجو باید بتواند با استفاده از تکنولوژی های نوین بیماری ها را درمان کند و به زیبایی دهان و دندان فرد کمک کند. 
بینایی سنجی
بینایی سنجی یا اپتومتری در مورد تشخیص ضعیفی چشم و اصلاح آن با وسیله هایی چون عینک یا لنز می باشد. دانشجو تنبلی کودکان را درمان کرده، انحرافات و اختلالات چشمی را بررسی میکند و تایید سلامت و حداقل دید را برای کارهای خاص مثل رانندگی یا اورگان های دولتی می دهد. 
بیهوشی
هدف رشته ی بیهوشی یا هوشبری آن است که بتوانند بیماران را با انواع دستگاه ها و روش های مختلف در اتاق عمل بیهوش کرده و مراقت های تنفسی و قلبی را در حین عمل انجام دهند و بیمار را در زمان مناسب به هوش آورند. 
طب کار
هدف این رشته خدمات سلامت شغلی می باشد. دانشجو در این رشته اقدامات بالینی و پیشگیری انجام داده تا شاغلین در محیط کار سلامتی کامل باشند. 
طب فیزیکی و توانبخشی
هدف این رشته بررسی و پیشگیری و درمان معلولیت ها و ناتوانی های جسمی می باشد. یکی از کاربردهای این رشته فیزیاتریست یا هنر درمانی که در مورد درمان های غیر دارویی می باشد، است. هدف این رشته حداکثر عملکرد بیمار و بهبود کیفیت زندگی آن می باشد. 
فیزیوتراپی
هدف این رشته درمان بیماری ها و اختلالات عصبی، ماهیچه ای و اسکلتی است. دانشجو باید بتواند با استفاده از تجهیزات و دستگاه ها و تمرینات ورزشی باید بتواند بیماری ها را پیشگیری و درمان کند. 
فیزیولوژی
هدف این رشته اندام های زنده و سلول ها می باشد تا ویژگی های حیاطی و روابط بین اعضا برای زنده ماندن موجود زنده مورد بررسی قرار گیرد. دانشجو در این رشته در مورد علوم پایه، آناتومی، بیوشیمی و … اطلاعات به دست می آورد. 
طب سنتی
این رشته در مورد روش های پیش گیری و تشخیص درمان های روحی و بدنی در تمامی ابعاد با استفاده از طب های قدیم دوران گذشته می باشد. 
میکروب شناسی
میکروب شناسی در مورد ساختار موجودات بسیار ریز مثل میکروب ها، قارچ ها، ویروس ها می باشد تا تاثیر آنها را در بیماری ها و تولید داروهای پزشکی و دامپزشکی مورد بررسی قرار دهد. 
ژنتیک
ژنتیک در مورد دانش موضوعات وراثت و چگونگی روش های وراثت در جانداران می باشد. دانشجو در مورد توالی نسل در موجود زنده و اینکه این تغییرات چقدر احتمال زنده ماندن یا نماندن را در موجود زنده کاهش یا افزایش می دهد اطلاعات کسب می کند. 
زنان و زایمان
در این رشته فرد روش های پیشگیری و درمان بیماری های دستگاه های تولید مثل  و پستان را در بانوان مورد بررسی قرار می دهد. فرد باید بتواند مراقبت های لازم در حین عمل های جراحی و بعد آن، زایمان طبیعی و… را انجام دهد. 
پاتولوژی
پاتولوژی یا آسیب شناسی در مورد بیماری های در سطح مولکولی، سلولی و بافتی می باشد. یعنی فرد باید بتواند فرآیند بیماری در یک اندام یا کل بدن را بشناسد و برای آن درمانی پیدا کند. 
روان پزشکی
روان پزشکان بیماری های ناشی از اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی را مورد بررسی قرار داده تا آن را تشخیص دهد و درمان کند. دانشجو باید روش های سنجش بیماری های روانی را فرا بگیرد. آنها تنها کسانی هستند که مجوز تجویز دارو برای بیماری های اعصاب و روان را دارند. 
​​​​​
خون شناسی
هماتولوژی یا خون شناسی در مورد فرآیندهای خون سازی یا انعقاد خون می باشد که به اختصار به آن علوم یاخته ها می گویند. دانشجو باید بتواند در مورد ساختمان های خونی، مغز استخوان، ساختمان های پلاسما، پلاکت ها و پروتئین ها اطلاعات کسب کند. 

نرم افزارهای رشته ی پزشکی

اس پی اس اس- ساس-ام‌استت سی-مینی تب-مت کد- متمتیکا-سایلب

موضوع های پیشنهادی پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته پزشکی

مطالب آموزشی رایگان در رشته پزشکی

اسکرول به بالا