ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

یکشنبه ۱۳۹۷/۱۰/۲۳

مهندسی برق
آشنایی با رشته ها

مهندسی برق در مقطع ارشد

مهندسی برق رشته ای است که به طراحی و توسعه و کار با سیستم های الکتریکی می پردازد. در این رشته سیستم های الکتریکی و ماشین آلات و تجهیزات مربوطه، طراحی و ساخت و نگهداری می شوند. این رشته در زمینه های فناوری پزشکی، تلفن های هوشمند، بازی های دیجیتالی، اتومبیل ها، فن آوری های به روز ساختمانی و فناوری های سبز و سیستم حمل و نقل و ناوبری کاربرد دارد. رشته ی مهندسی برق شامل گرایش های متفاوتی می باشد. این گرایش ها شامل:

مدارهای مجتمع الکترونیک (Integrated Circuits)
به آنالوگ یا IC معروف است. در این رشته مدار طراحی می شود و تمرکز بر روی طراحی مدارهای مجتمع است. دانشجو به بررسی المان های مختلف پرداخته و سعی در بهبود آنها می کند.
افزاره های میکرو و نانوالکترونیک (Micro and Nano electronic devices)
این رشته بر روی طراحی مدارهای نیمه هادی و خواص مواد تمرکز دارد و از اهداف آن تولید و بهبود قطعات الکترونیکی است. در این رشته به تکنولوژی جدید نانو توجه شده و قطعات کوچک الکترومکانیکی می توان تولید کرد. این ریز ربات ها در صنایع پزشکی و نظامی کاربرد فراوان دارند.
سیستمهای الکترونیک دیجیتال (Digital electronic systems)
در این رشته دانشجو به پرداختن مباحث در زمینه ی دیجیتال و آنالوگ، سخت افزار و نرم افزار، آشنایی با سیستم های نهفته، آشنایی با برنامه نویسی و استفاده از نرم افزار AutoCad برای طراحی و جزئیات می پردازد. دانشجو پس از فارغ التحصیلی در این رشته می تواند مدارها تجزیه و تحلیل کرده و در نرم افزار و سخت افزار و همچنین امنیت شبکه داده ها یا کاربردهای سیستم دیجیتال شروع به فعالیت کند.
ادامه مطلب
سیستمهای قدرت- Power systems
هدف اصلی در این رشته تولید برق در نیروگاه ها و توزیع و انتقال در شبکه های شهری و توزیع مصارف خانگی و کارخانجات است. یعنی به تولید برق و انتقال نیرو و سیستم های توزیع توجه می شود. دانشجویان در این گرایش با انواع نیروگاه‌های آبی، گازی، سیکل ترکیبی و… آشنا می‌شوند.
ادامه مطلب
الکترونیک قدرت و ماشینهای الکتریکی (Power electronics and electric machines)
در این رشته به بررسی ماشین های الکتریکی مثل ژنراتورها، ترانسفورماتورها و موتورهای الکتریکی که در سیستم های انتقال نیرو استفاده می شود، پرداخته می شود . فارغ التحصیل  در این رشته می تواند در این زمینه ها فعالیت کند.
برنامه ریزی و مدیریت سیستمهای انرژی (Planning and management of energy systems)
در این رشته به زمینه های بهینه سازی تولید و توزیع انرژی الکتریکی پرداخته می شود. فارغ التحصیلان در این رشته می توانند به بهینه سازی انرژی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر در کشورمان کمک فراوانی بکنند و در وزارت خانه ها، صنایع، مراکز آموزشی و تحقیقاتی شروع به کار کنند.
سامانه های برقی حمل و نقل (Electric transportation systems)
در این گرایش به سامانه های برقی که در حمل و نقل استفاده می شود، پرداخته می شود. این رشته یکی از گرایش های برق قدرت است. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در حوزه های زیر ساخت های حمل و نقل و طراحی وسایل نقلیه برقی و ترکیبی فعالیت کند.
مخابرات میدان و موج (Field and wave communications)
در رشته ی مخابرات میدان و موج دانشجو با مفاهیم میدان های مغناطیسی، امواج ماکروویو و رادیویی و غیره آشنا می شود تا به وسیله ای آنها بتواند انتقال موج ها را تنظیم کند. بدین صورت با کانال های مخابراتی و ماهواره ای سرو کار دارد. یعنی با صورت فیزیکی امواج سرکار دارند و به نوعی می توان گفت رشته ای واسط برق و فیزیک است.  فارغ اتحصیل در این رشته می تواند در حوزه های مخابراتی و آنتن و رادار فعالیت داشته باشد.
ادامه مطلب
مخابرات نوری و سیستم (optical communication )
این رشته با توجه به دنیای امروزه و پیشرفت تکنولوژی امروزه بسیار طرفدار دارد. هدف از این رشته طراحی سیستم های مخابراتی و بهینه سازی در این زمینه، آشنایی با رمز کننده ها و آشکار کننده ها و فیلترها می باشد. فارغ التحصیلان در این رشته می توانند در پروژه های نظامی و شبکه های مخابراتی فعالیت نمایند.
مخابرات امن و رمزنگاری (Secure and encrypted communication)
هدف این رشته ایجاد امنیت و جلوگیری از نفوذ غیر مجاز به شبکه های کامپیوتری و اینترنت است. متخصصان در این رشته می توانند امنیت را در شبکه های کامپیوتری ایجاد کنند، اطلاعات و سیستم های ارتباطی را امن کنند. این افراد می توانند در واحدهایی که بسترهای شبکه و کامپیوتر و اینترنت دارند فعالیت نمایند.
شبکه های مخابراتی (Telecommunication networks)
هدف در این رشته طراحی مدارهای مخابراتی، آنتن و گیرنده ها و بهینه سازی آنها می باشد.  در این رشته به بررسی شبکه وسیگنال ها، طراحی مدولاسیون ها، آشکارسازها و حوزه ی رادار پرداخته می شود.
کنترل (Control)
این رشته کاربرد گسترده ای در هوا و فضا، مهندسی شیمی و اقتصاد و زیست شناسی دارد. در این رشته فرد به مدل سازی سیستم ها و بررسی دینامیک آنها پرداخته و کنترل کننده ها را طراحی می کند. این رشته حتی می تواند در زمینه ی سازه های مقاوم در برابر زلزله فعالیت داشته باشد.
ادامه مطلب

نرم افزارهای رشته ی مهندسی برق

Transformer Design- MATLAB- Cable Sizing -Automation Studio- EPLAN P8 Cabinet-CircuitMaker- The Virtual Electronics Lab-Resistance  Code-DIALux-Electronics Workbench Multisim

موضوع های پیشنهادی پایان نامه کارشناسی ارشد در مهندسی برق

مطالب آموزشی رایگان در رشته مهندسی برق

 

اسکرول به بالا