ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

سه شنبه ۱۳۹۷/۱۱/۳۰

سیستم رتبه بندی ESI برای مقالات ISI چرا مهم است؟
اعتبار سنجی مقالات

پایگاه Essential Science Indicators)ESI) یک ابزار تحلیلی برای تعیین و تشخیص پژوهش های سطح بالا در پایگاه WOS است. ESI بیش از 11000 ژورنال را در سراسر جهان پوشش می دهد و رتبه بندی نویسندگان، موسسات، کشور ها و ژورنال ها را در 22 حوزه ی مختلف بر اساس انتشارات و رفرنس دهی و استنادات را انجام میدهد. اطلاعات ESI بر اساس اطلاعات یک دهه ی گذشته است و هر دوماه یکبار رتبه بندی و استنادات شمارش شده و آپدیت می شوند. ESI از پایگاه های زیر که در WOS نمایه شده اند اطلاعات خودش را می گیرد:

  • Science Citation Index-Expanded )SCIE)
  • Social Sciences Citation Index )SSCI)

22 حوزه ای که در آن ESI رتبه بندی و ارزیابی مقالات و ژورنال ها را انجام می دهد مطابق جدول زیر است:

3.JPG
حوزه های علمی رتبه بندی ESI

 

22.jpg

مقالات برتر، موسسات و دانشگاه های برتر، کشورهای برتر و ژورنال ها و انتشارات برتر چگونه تعیین می شوند؟

سیستم ESI بدین منظور ساخته شده تا فقط بتواند ژورنال ها، نویسندگان، موسسات و دانشگاه های با رتبه ی بالا و با کیفیت را دسته بندی و رتبه بندی کند. اینکه از نظر رتبه بندی چه حدی بالا و با کیفیت محسوب می شود به طریق زیر حساب می شود:

 

4.JPG

 

این جدول حد و سطح بازدید، استناد و رفرنس دهی را بررسی می کند و فقط محققان، موسسات، ژورنال و مقالاتی را به حساب می آورد که از حد و سطح تعیین شده بالاتر باشند و در این صورت به عنوان پراستناد و پربازدید شناخته می شوند. تعداد سال های بررسی بیانگر بازه ای هستند که ارزیابی بر مبنای آن صورت گرفته است. برای مثال 10 سال یعنی در یک بازه ی کامل 10 ساله ارزیابی استناد و بازدید (Citation) صورت گرفته است. درصد برتر از درصد کل به این معناست که برای مثال اگر عدد 1درصد در ردیف محققان را مشاهده کنید یعنی آن دسته ای از محققان در این سیستم بررسی و ارزیابی می شوند که میزان استناد و بازدید و رفرنس دهی به مقالاتشان در حد 1 درصد برتر محققان است و از 99 درصد دیگر محققان بالاتر هستند.

مثالی از جدول فوق:

  • برای اینکه در رشته ی شیمی جز محققان با درصد بازدید بالا باشید باید در یک بازه ی 10 ساله میزان رفرنس دهی به پژوهش های شما از 99 درصد دیگر محققان بیشتر باشد و جز 1 درصد برتر باشید.

 




برچسب‌ها: ، ،
اسکرول به بالا