ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۱

نوشتن پروپوزال رشته روان‌شناسی

پیشرفت در حوزه‌ها و علوم مختلف بیشتر مرهون تحقیقات پژوهشگران و ارائه دستاوردهایشان است که برآیند آنها قطار پیشرفت دانش بشر را به حرکت در می‌آورد. با گسترش هر روزه علوم و ایجاد زیرشاخه‌های بسیار در هر حوزه، موضوعات بدیع بی‌شماری به وجود می‌آیند که پتانسیل تحقیق و پژوهش بسیاری در خود دارند تا افق‌های جدیدی در مقابل بشر کنجکاو و طالب تسخیر بیشتر جهان و دانش نهفته در آن، بگشایند.

هر دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد خواه ناخواه تمرکز بیشتری بر مقوله تحقیق و پژوهش خواهد گذاشت و به طور جدی‌تری وارد این حیطه خواهد شد. پروسه پژوهش اگر با علاقه و پشتکار دنبال شود علیرغم دشواری و زمانبری می‌تواند بسیار شیرین و جذاب باشد. به خصوص اگر روند درست و استاندارد آن را در پیش بگیرید، به نتایج و دستاوردهای مهم و درخشانی خواهید رسید که می‌توانید آن را به فراخور موقعیت خود در قالب مقاله، پایان‌نامه یا رساله منتشر کنید.

برای شروع در این مسیر، ابتدا لازم است روش درست و اصولی نگارش یک پروپوزال با کیفیت را فرابگیریم. بدین منظور در این مطلب، چگونگی نگارش پروپوزال روانشناسی را تشریح می‌کنیم. رشته روان‌شناسی در جهان معاصر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. چراکه بشر امروز با سبک زندگی جدیدی که برای خود مهیا ساخته است با وجود رفاه نسبی و آسایش ظاهری، بسیاری از مشکلات روحی و روانی را نیز ناخواسته برای خویش به ارمغان آورده است که حالا می‌بایست فکری برای درمان و برطرف کردن این مشکلات بیابد و چاره‌ای ندارد جز آن که دست به دامان علم روان‌شناسی و متخصصان آن شود. علاوه بر آن، روانشناسی به انسان کمک می‌کند که خود را بهتر و بیشتر بشناسد.

در نتیجه می‌توان گفت نوشتن پروپوزال رشته روانشناسی نیز مانند رشته‌های دانشگاهی دیگر بسیار پراهمیت است. اما طبیعتا برای به ثمر نشستن زحمات و تلاش‌های‌مان در این مسیر و ارائه یک پروپوزال موفق و قوی لازم است که با دقت بیشتر تمام اصول و دستورالعمل‌های استاندارد نگارش پروپوزال رشته روان‌شناسی را فراگرفته و به صورت درست و در جای مقتضی به کار ببریم.

پس اکنون با این توضیحات، مراحل نوشتن پروپوزال رشته روان‌شناسی را به طور مختصر و مفید بیان خواهیم کرد:

 

انتخاب موضوع

اهمیت فوق‌العاده انتخاب موضوع در شروع پروسه نگارش پروپوزال روانشناسی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. حتی شاید به جرات بتوان گفت مهم‌ترین انتخابی که در این مقطع باید وقت بسیار و مطالعات کافی پیرامون آن صورت گیرد، یافتن موضوعی مناسب است. موضوع نه تنها پروپوزال بلکه تمام بخش‌های مقاله، پایان‌نامه یا رساله شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. پس کاملا مشخص است که می‌بایست آن‌قدر جذاب و نو باشد تا ارزش زمانی که به آن اختصاص می‌دهیم و هزینه‌ای که در این میان صرف می‌کنیم را داشته باشد. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های یک موضوع مناسب، کاربردی بودن آن است که پس از صرف وقت، هزینه و انرژی، نتیجه پژوهش‌مان بتواند راه حلی برای معضل یا مسئله‌ای در جامعه ارائه کند و گامی مؤثر در پیشبرد علم بردارد.

اگر علاقه‌مند بودید که در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب کنید، به مطالب زیر در سایت ما مراجعه کرده و آن‌ها را با دقت مطالعه کنید تا با نکات بیشتری آشنا شوید.

 

تعیین عنوان

هنگامی که موضوع را به طور قطعی انتخاب کردید نوبت به برگزیدن یک عنوان مناسب می‌رسد. عنوان در واقع موضوع شما را به مخاطبان اعلام می‌دارد؛ در نتیجه هر چقدر جذاب‌تر و گویاتر باشد، مخاطبان از جمله هیات داوران بهتر و بیشتر با موضوع پایان نامه یا رساله شما آشنا می‌شوند. اما علاوه بر این ویژگی‌ها یک عنوان مناسب باید دقیق باشد به این معنا که حوزه پژوهشی و جامعه تحقیقاتی مورد مطالعه شما را مشخص کند. حتی گاهی عنوان این پتانسیل را دارد که جزئیات و ابعاد بیشتری از پژوهش‌تان را آشکار سازد که این بستگی به توانایی خود شما در بهره بردن از کلمات و واژگان مناسب دارد.

 

نوشتن پروپوزال رشته روانشناسی

مرحله اصلی نگارش پروپوزال‌، پس از انتخاب موضوع و عنوان آغاز می‌شود. پروپوزال‌نویسی دارای اصول و قواعد استانداردی است که باید با دقت رعایت شود. می توان گفت یک بعد نوشتن پروپوزال ساختار و چارچوب اصلی آن است و بعد دیگر محتوای علمی آن که باید مستند، جذاب و ارزشمند باشد. برآیند درست این دو بعد منجر به نگارش یک پروپوزال باکیفیت خواهد شد که به احتمال بسیار بالا مورد تایید هیات داوران قرار خواهد گرفت.

از بعد ساختاری، می‌توان گفت هر پروپوزال استاندارد، لزوما می‌بایست دارای بخش‌های زیر باشد:

مقدمه، طرح مسئله، ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش­های تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، نتیجه­گیری و فهرست منابع.

ازجمله نکاتی که در طی فرآیند نوشتن پروپوزال رشته روانشناسی باید لحاظ کنید، پرهیز از توضیحات طولانی و اضافه‌نویسی است. دقت کنید تا آن‌جا که به مفهوم و کلیت محتوای موردنظرتان آسیبی نمی‌خورد، مطالب را موجز و به اختصار بیان کنید. بیشترین تمرکز خود را درجمله‌بندی و به کار بردن واژگان بر وضوح و شفافیت مطلب بگذارید تا در وهله نخست مخاطبان به خصوص هیات داوران به سادگی متوجه منظور و مقصود شما از انجام این پژوهش شوند. این امر مستلزم مطالعات کافی و درک درست شما از موضوع پژوهش‌تان است که باعث می‌شود بتوانید عصاره آن را به سادگی و قابل فهم برای مخاطبان شرح دهید و نگارش پروپوزال رشته روان‌شناسی خود را در همان گام نخست با قدرت آغاز کنید.

چنان‌چه تمایل داشتید بیشتر با ساختار پروپوزال و نکات مهم پروپوزال‌نویسی آشنا شوید مطلب زیر را در سایت‌ ما دنبال کنید:

 

نکات مهم در نوشتن پروپوزال رشته روانشناسی

در این بخش شاید خالی از فایده نباشد که به اختصار نکاتی مهم درباره چگونگی نوشتن پروپوزال ذکر کنیم. چراکه اولین گام در شروع پروسه پایان‌نامه‌نویسی، نگارش یک پروپوزال مناسب و استاندارد است. تسلط کافی بر ابعاد ساختاری و چارچوب درست پروپوزال سبب می‌شود تمرکز بیشتری بر محتوا و مستندات داشته باشیم.

با این مقدمه، با هم نکات مهم را مرور می‌کنیم:

  1. از تجربیات ارزشمند استاد راهنمای خود غافل نشوید، پیش از انجام هر مرحله از روند پایان‌نامه خود حتما با او مشورت کنید و توصیه‌های او را در مسیر پژوهش خود به کار ببرید. به این ترتیب همه مراحل   از انتخاب موضوع و عنوان تا نوشتن پروپوزال رشته روانشناسی و فصول مختلف پایان‌نامه یا رساله خود را راحت‌تر پشت سر خواهید گذاشت.
  2. دانشجویانی که ارائه پایان‌نامه را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، می‌توانند تجربیات ارزشمندی را در اختیار شما قرار بدهند. از توصیه‌ها و راهنمایی‌های آنها استفاده کنید چراکه آنها دقیقا همه این مراحل را به تازگی گذرانده‌اند.
  3. همان‌طور که قبلا نیز بیان کردیم انتخاب موضوع رکن اساسی در ابتدای مسیر شماست. پس با اختصاص زمان کافی به این بخش، موضوعی بیابید که جدید، گیرا و کارآمد باشد. در این بخش نیز حتما با استاد راهنمای خود مشورت کنید.
  4. یکی از بخش‌های مهم پروپوزال که عموما پس از انتخاب قطعی دیگر قابل تغییر نیست، عنوان پژوهش است. انتخاب عنوان مناسب و تاثیرگذار می‌تواند سبب شود تا خوانندگان و به ویژه هیات داوران بیشتر ترغیب شوند تا پایان‌نامه یا رساله شما را مورد مطالعه قرار دهند.
  5. برای آسودگی بیشتر خیال خود، حتما از شیوه‌نامه دانشکده خود برای نگارش پروپوزال و مراحل اداری تحویل آن اطلاعات لازم را به دست آورید و همه روند را مطابق آن طی کنید.

 

فرآیند تحویل پروپوزال

زمانی که نگارش پروپوزال رشته روانشناسی خود را به پایان رساندید و کاملا مطمئن شدید که همه موارد لازم را رعایت کرده‌اید، باید آن را به تایید استاد راهنما و مدیر گروه برسانید. سپس آن را به آموزش دانشگاه تحویل دهید تا هیات داوران پروپوزال شما را مطالعه کرده و موضوع شما را تایید کنند.

 

اسکرول به بالا