ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

چهارشنبه ۱۳۹۹/۰۴/۰۴

مجموعه های Thomson Reuters ، Clarivate Analytics، Web of science و ISI چه ارتباطی به هم دارند؟

هدف مشترک بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان در هر رشته و گرایش علمی نوشتن مقاله­ای خوب و جامع و چاپ آن در بهترین مجلات معتبر دنیاست تا هم دستاوردهای علمی خود را در معرض مطالعه عموم به­ویژه متخصصان آن رشته قرار دهند و هم در جامعه علمی شناخته شوند تا مسیر پیشرفت و رشد علمی­شان هموار و آینده شغلی­اش تضمین شود. اما لازمه انجام این کار، مطالعه وسیع و دقیق پژوهش­ها و مقالات تخصصی و باکیفیت در حوزه تخصصی­شان و گردآوری اطلاعات کامل و تجربیات سایر محققان است تا بر سرعت عمل و دقت آن­ها افزوده شود. در دنیای امروزی و با گسترش پایگاه­های اطلاع­رسانی امکان دسترسی به داده­های مختلف به آسانی فراهم شده است و کاربران در فضای مجازی با وارد شدن به سایت­های علمی مشهور دنیا می­توانند از منابع بزرگ و کامل­ آن­ها استفاده کنند. در این فضاها نام چند پایگاه و واحد علمی بسیار معروف­تر است که از جمله آن­ها می­توان به تامسون رویترز، Clarivate Analytics، ISI و WOS اشاره کرد. این شرکت­ها و واحدهای علمی معتبر به نوعی با یکدیگر مرتبط هستند که در زیر به شرح آن­ها می­پردازیم.

 

  • مجموعه های Thomson Reuters وClarivate Analytics  چه ارتباطی با هم دارند؟

تامسون رویترز (Thomson Reuters) یک شرکت کانادایی فعال در چندین حوزه کاری است. در سال 2008 مجموعه تامسون گروه بریتانیایی رویترز را خرید و به شرکت تامسون رویترز تبدیل شد. این مجموعه یک هلدینگ بسیار بزرگ شامل مجموعه‌­ای از خدمات متنوع بوده است که به رغم باور غلط عموم فقط در حوزه پژوهش و علم فعالیت ندارد. این مجموعه علاوه بر تولید علم و مستندسازی داده­‌های علمی، در حوزه مسائل قضایی و حقوقی، رسانه‌­های خبررسانی، مالیات و حسابداری، مالکیت علمی و معنوی، بازاریابی و سرمایه­‌گذاری، خدمات بهداشت و سلامت و خدمات علمی و پژوهشی فعال بوده است. 

WOS
WOS یا Web of Science

 

در سال 2016 هلدینگ تامسون رویترز زیرمجموعه مالکیت معنوی و علمی (Intellectual Property & Science business) خود را به دو شرکت Onex و Private Equity Asia واگذار کرد و از این تاریخ به بعد مجموعه Clarivate Analytics در قالب جدید متولد شد. این مجموعه تمامی فعالیت­های پژوهشی و علمی و مستندسازی را تحت مسئولیت خود و در قالب جدیدی پیش گرفت؛ برای مثال نرم‌­افزار Endnote هم که تا پیش از این در تملک مجموعه تامسون رویترز بوده است، از آن تاریخ تحت تملک Clarivate Analytics روانه بازار می‌­شود. اگر اندکی ریزبین باشید، می­‌بینید که حتی رنگ سازمانی نرم­‌افزار Endnote که در نسخه قدیمی نارنجی بوده (رنگ سازمانی تامسون رویترز)، در نسخه X9 خود به بنفش (رنگ سازمانیClarivate Analytics) تغییر کرده است! مجموعه Clarivate Analytics هر سال هزاران محقق را از همه دنیا به عنوان محققان پراستناد معرفی می­‌کند و جالب است بدانید که در سال 2018 از بین 4058 پژوهشگر، نام شانزده محقق ایرانی را نیز منتشر کرد.

JSR
JSR

 

 

  • مجموعه ی ISI  و پایگاه WOS چه ارتباطی به تامسون رویترز و Clarivate Analytics دارند؟!

یوجین گارفیلد در سال 1955 با تفکر توسعه دادن یک سیستم جامع رفرنس‌­دهی برای ارزیابی ژورنال­ها و داده­های علمی، موسسه اطلاعات و داده­های علمی یا همان Institute for Scientific Information  یا به اختصار ISI را تاسیس کرد. در واقع، پس از جنگ‌­های جهانی و انقلاب صنعتی و با گسترش علم و داده‌­های فراوان علمی، راه انداختن یک سیستم استناددهی جامع امری لازم به نظر می­‌رسید و ISI به خوبی از پس آن برآمده و اطلاعات را از سال 1900 تاکنون در پایگاه خود جمع­آوری کرده است. البته در سال 1992 مجموعه ISI به گروه تامسون فروخته شد. در سال 2016 و پس از تاسیس مجموعه Clarivate Analytics، این مجموعه اعلام کرد که موسسه ISI را به عنوانگروه علمی و پژوهش­های آکادمیک خود بازتاسیس و بازتعریف می­‌کند و در نتیجه ISI به عنوان بازوی علمی و پژوهشی Clarivate Analytics تعیین شد.

پایگاه علم یا همان  Web Of Science که به اختصار WOS نامیده می‌­شود (پیش­تر پایگاه دانش، Web Of Knowledge یا به اختصار WOK نامیده می­شد)، به نوعی یک خدمت آنلاین برای تعیین شاخص و ارزیابی ژورنال­‌ها و مقالات است که این پایگاه توسط مجموعه ISI تولید و عرضه شده است. کارکرد WOS تقریبا شبیه یک موتور جستجو همانند گوگل است. با استفاده از این موتور جستجو می‌­توان اطلاعات مقالات و ژورنال­‌ها را به صورت آنلاین بررسی کرد. پایگاه اطلاعاتی WOS با محدود کردن و تحلیل نتایج جستجوی کاربر و جستجوی پیشرفته شامل جستجو بر اساس نام سازمان، شناسه نویسنده، گروه خاصی از نویسندگان، حوزه موضوعی تحقیق، تحلیل آثار یک نویسنده و همچنین شناسایی مجلات ایمپکت فاکتور، در یافتن اطلاعات دقیق و کاربردی در کوتاه­ترین زمان ممکن به محققان کمک می­‌کند. علاوه بر این­ها خدمات این پایگاه مشهور بسیار متنوع است؛ مانند بررسی دانشگاه­‌های معتبر دنیا در حوزه‌­های پژوهشی مختلف و امکان لینک شدن به پژوهشگران آن، آشنایی با شرکت­های منتشرکننده مقالات معتبر و نیز نویسندگان برجسته در زمینه­‌های متنوع علمی، آشنایی با مجلات معتبر ISI، بررسی تاریخچه مسائل پژوهشی و نتایج حاصل از  آن­ها، تحلیل پیشرفت­‌های علمی کشورها بر پایه تولیدات علمی و استنادها، دسترسی به برنامه کنفرانس­‌های مهم حوزه­‌های گوناگون علمی و….

گفتنی است این موتور جستجوگر آنلاین است، اما امکان دسترسی آزاد به آن در ایران وجود ندارد؛ برای دسترسی به آن می­‌توان اکانتش را از برخی موسسات خرید، یا با دسترسی مستقیم به اکانت برخی از دانشگاه­‌های خارجی و با کمک پروکسی به آن وصل شد.

تمامی توضیحات فوق و توضیحات بیشتر را می توانید در آموزش تصویری زیر مشاهده بفرمایید.

 




برچسب‌ها: ، ، ، ، ،
اسکرول به بالا