ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

چهارشنبه ۱۳۹۷/۱۱/۰۳

شیمی
آشنایی با رشته ها

شیمی

شیمی را می توان به عنوان رشته ای اصلی بین شاخه های زیست شانسی و فیزیک، کشاورزی، پزشکی یا حتی بهداشت دانست. در راحت ترین تعریف می توان شیمی را علم مواد و بررسی چگونگی تغییر آنها دانست. یعنی فرد با ویژگی های اتم، اساس و سازه ی مواد و چگونگی ترکیب مواد با هم آشنا می شود تا بتواند مواد تازه ای را تولید کند. رشته ی شیمی دارای گرایش های مختلفی می باشد. این گرایش ها شامل:

شیمی فیزیک (Physical Chemistry)
این رشته ترکیب رشته ی فیزیک و شیمی می باشد. یعنی فرد با الکترون و هسته و اتم و مولکول و چگونگی ارتباط این اجزا با محیط سر و کار دارد. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در زمینه های بیوفیزیک، توسعه ی مواد، فیزیکدان شیمی، محقق یا مدیر اجرایی فعالیت کند.
شیمی آلی (Organic Chemistry)
دانشجو در این رشته مولکول های آلی را مطالعه می کند. این مولکول ها همان هیدروژن و اکسیژن و نیتروژن می باشند. هدف این گرایش  بررسی چگونگی تشکیل سلول های زنده و سیستم ها  و چگونگی ارتباط آنها با ترکیبات معدنی می باشد. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در زمینه های تحلیل گر، شیمیدان محیط زیست، دانشمند غذایی و متخصص نساجی فعالیت کند.
شیمی معدنی (Inorganic Chemistry)
دانشجو در این رشته با کانی ها و مواد معدنی و خواص آنها سر و کار دارد. یعنی این مواد دارای ترکیبات کربنی نیستند.
شیمی تجزیه (Analytical Chemistry)
این گرایش به روش های جداسازی، شناسایی و بررسی کمی اجزا طبیعی یا مصنوعی یک ماده می پردازد. کاربرد این رشته در حوزه های کنترل کیفیت محصولات، نمایش و کنترل آلوده کننده ها، مطالعات پزشکی و بالینی، عیارگیری و… می باشد.
شیمی کاربردی (Applied chemistry)
هدف این رشته آموزش برای تحقیقات در زمینه ی شیمی می باشد. همچنین فرد می تواند با ابزار تحقیقاتی جدید آشنا شده تا در کارهای جدید از آن بهره ببرد. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در زمینه های توسعه، مدیریت تولید، پژوهش، مامور ایمنی و مدیر فروش دارو، صنایع شیمیایی، مواد غذایی، صنایع صنعتی، رنگ و پلاستک و آلیاژ فعالیت نماید.
فیتوشیمی (Phytochemistry)
این رشته به شیمی گیاهی معروف می باشد. یعنی دانشجو با خواص شیمیایی و دارویی گیاهان مختلف آشنا می شود تا بتواند در زمینه ای مثل صنعت داروسازی از آن بهره ببرد. دانشجو در این رشته با مفاهیم استخراج و جداسازی، تکنیک های کروماتوگرافی و الکتروفوز، نوشتن فرمول سازی دقیق و مسیرهای بیوسنتزی آشنا می شود. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در گروه های تحقیقاتی شیمی دارویی و شرکت های داروسازی فعالیت کند.
نانوشیمی (Nano chemistry)
در این رشته به بررسی مواد نانو شیمیایی در مقیاس نانو پرداخته می شود. تاثیر این رشته را می توان در حوزه های سوخت، پلیمر، رنگ، پوشاک، دارو و خورد و خوراک می توان دید.
آموزش شیمی (Chemistry education)
هدف این رشته آموزش رشته ی شیمی در مدرسه و دانشگاه و افزایش آگاهی همگانی می باشد. یعنی فرد درک آموزش بهتر را با توجه به تغییر روش های آموزشی یاد میگیرد.
پیشرانه (Propeller)
پیشرانه یعنی مواد پرانرژی مثل سوخت و اکسید کننده ها هستند که هدف آن سوختن یکنواخت و بدون خطر می باشد. کاربرد این گرایش بررسی سیستم های جلو برنده مثل موتورهای پیستونی، توربینی، موشک ها و نحوه ی نیروی رانش آنها می باشد.
شیمی پلیمر (Polymer chemistry)
هدف این رشته مطالعه و بررسی ماکرو مولکول های می باشد. فارغ التحصیل در این رشته می توانند در زمینه های پژوشگر شیمی، آزمایشگاه شیمی، متخصص و معلم شیمی فعالیت کند.
شیمی دارویی (pharmaceutical chemistry)
هدف این رشته توسعه ی داروها و مسائل اجتماعی پیرامون طراحی برای داروها می باشد. دانشجو با مفاهیم نحوه ی کار با داروها، ترکیب آنها، طراحی و تحویل و مسائل اخلاقی که در زمنیه های دارویی می باشد آشنا می شود. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در زمینه های آموزش و پرورش، متخصص پزکش قانونی، فارماکولوژیست، علوم فیزیکی و سم شناسی فعالیت کند.
شیمی کاتالیست (catalyst chemistry)
هدف این رشته ایجاد مواد کاتالیست برای افزایش سرعت واکنش های شیمیایی می باشد تا راندمان و بهینه سازی در پروژه ها و فرآیندها افزایش یابد و نیروی مرتبط با این تخصص به وجود آید.
شیمی دریا(Marin chemistry)
در این رشته دانشجو به مطالعه و بررسی فرآیندهای شیمیایی در زمینه های اقیانوس شناسی، زمین شناسی، جو، موجودات دریایی، دریاچه ها و اجرام آسمانی در فضا می پردازد. فارغ التحصیل در این رشته می تواند در حوزه های آموزش، اقیانوس شناسی شیمی، نظارت بر محیط زیست، ارزیابی خطر می تواند فعالیت کند.
شیمی و فناوری اسانس (Chemistry and Essential Technology)
هدف این رشته دانش در مورد گیاهان اسانس دار و چگونگی استفاده و بهره برداری از آنها می باشد. پس فرد باید واکنش های شیمی را به خوبی بشناسد.

نرم افزارهای رشته شیمی

نرم افزار ترسیم ساختارهای مولکولی و کریستالی- XCrySDen- نرم افزار انجام محاسبات- ProsimgraphsPro – Mestrelab Mnova -NMR -GC -MS –LC- Molegro Virtual Docker v6.0- Umberto NXT CO2 v7.1- EquationsPro v10.0- DataPro v10.0- Espresso ELN v7.3.2.0- SeeSAR v5.4

موضوع های پیشنهادی پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته شیمی

مطالب آموزشی رایگان در رشته شیمی

اسکرول به بالا