ثبت درخواست مشاوره پایان نامه و مقاله


این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

Loading

یکشنبه ۱۳۹۹/۰۷/۲۰

راهنمای نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری
مشاوره نوشتن پروپوزال برای دانشجویان ارشد و دکتری

نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری یکی از مهمترین مراحل انجام پایان‌نامه و رساله است و قواعد و اصولی معینی دارد که دانشجویان باید پیش از آغاز کار از آن‌ها آگاه باشند تا در مراحل نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری آن‌ها را رعایت کنند. به عبارت بهتر، رعایت کامل اصول استاندارد و تعریف‌شده دانشگاه‌ها در نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری نقش مهمی در تایید پروپوزال دانشجوها دارد و هیات داوران را مجاب می‌کند که نویسنده پروپوزال توانایی علمی لازم برای انجام پژوهش درباره موضوع انتخاب‌شده را دارد.

گفتنی است که نگارش پروپوزال دکتری با نگارش پروپوزال ارشد تفاوت چندانی با هم ندارند و در اصول کلی یکسان‌اند، اما بدیهی است که نوشتن پروپوزال دکتری از نوشتن پروپوزال ارشد دشوارتر و طولانی‌تر است.

نوشتن پروپوزال ارشد و دکتری

نحوه انجام پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری

پروپوزال یا طرح اولیه تحقیقات دانشجویان پیش‌نویسی توجیهی است که نقشه مسیر پژوهش را ترسیم و تشریح می‌کند. دانشجویان پس از نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری آن را به دانشگاه تحویل می‌دهند. سپس استادان با دقت آن را مطالعه و بررسی می‌کنند و چنانچه توجیه شوند که آن طرح تحقیقاتی از نظر علمی و کاربردی ارزش انجام دادن و هزینه کردن دارد، پروپوزال را تایید و به دانشجو اعلام می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم، نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری اصول و ساختار مشخصی دارد و ساختار پروپوزال شامل قسمت‌های مختلفی است که عبارت‌اند از: موضوع، عنوان، اصطلاحات علمی، مقدمه، طرح مساله، ابزار و منابع گردآوری و تحلیل اطلاعات، پیشینه تحقیق، اهداف تحقیق، پرسش‌های تحقیق، فرضیات تحقیق، روش تحقیق، نتیجه‌گیری و در پایان، فهرست منابع. به طور کلی در ساختار نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری توجه به نکاتی بسیار ضروری است؛ برای مثال:

•           موضوعی جدید، جذاب و کاربردی انتخاب کنید؛ موضوعی که به حل مسئله‌ای در جامعه کمک کند.

•           عنوان پژوهش شما باید رسا، جذاب و متبادرکننده موضوع و مفهوم آن به ذهن خواننده باشد.

•           اصطلاحات علمی و واژه‌های تخصصی را واضح و شفاف توضیح دهید.

•           در مقدمه درباره اهمیت موضوع پژوهش‌تان و استدلال‌های شما در مورد ضرورت پرداختن به آن بنویسید.

•           در بخش طرح مسئله مشخص کنید هدف‌تان از بررسی مسئله پروپوزال  و حل مشکل مطرح‌شده چیست.

•           ابزارها، روش‌ها، نرم‌افزارها و منابع گردآوری اطلاعات پژوهش خود را به طور کامل معرفی و توصیف کنید.

•           پیشینه تحقیق را با نوشتن تاریخچه طرح موضوع و توضیح درباره تحقیقات همسو تکمیل کنید.

•           اهداف پژوهش را، چه کلی، چه جزئی، به طور واضح با استناد به منابع علمی معتبر تشریح کنید.

•           پرسش‌های همسو با اهداف تحقیق خود را با توجه به نوع متغیرهای مرتبط بیان کنید.

•           فرضیات‌تان را با توجه به نتایج پیش‌بینی‌شده خود از تحقیق، واقع‌بینانه و منطقی مطرح کنید.

•           روش تحقیق‌تان را بر اساس متغیرهای مختلف و نوع پژوهش خود توضیح دهید.

•           نتیجه‌گیری را کامل و دقیق، اما شفاف و کوتاه بنویسید.

•           فهرست منابع علمی مورد استفاده‌تان را به طور دقیق بیان کنید.

          پیشنهاد ما این است پس از خواندن این مقاله، مطلب چگونه پروپوزال کارشناسی ارشد بنویسیم؟ را _ که شرح کامل نحوه نگارش پروپوزال و نکات ضروری درباره آن است _  مطالعه کنید.

خدمات مشاوره نگارش پروپوزال موسسه تهران آموز

موسسه تهران آموز سال‌هاست برای مشاوره در همه زمینه‌های پژوهشی و علمی در خدمت دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاهی بوده است و کارشناسان متخصص و استادان باتجربه و بنام موسسه ما، از انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز رساله دکتری تا مراحل مختلف نگارش پروپوزال و تدوین آن و سپس نوشتن پایان‌نامه و رساله، همراه شبانه‌روزی دانشجویان عزیز هستند. متخصصان دلسوز و باحوصله موسسه تهران آموز با حس مسئولیت‌پذیری بی‌نظیرشان و صبورانه پابه‌پای دانشجویان در تمام مراحل پیش می‌روند و تا حصول نتیجه خوب و رضایت‌بخش از تلاش و مشاوره تخصصی و جامع دست برنمی‌دارند، چراکه کمک به پیشرفت علمی دانشجویان و به تبع آن، ارتقای سطح علم و تکنولوژی کشور را از اهداف اصلی خود می‌دانند. بنابراین چنانچه در هر یک از مراحل نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری یا نوشتن پایان‌نامه و رساله خود، موسسه تهران آموز را انتخاب کنید، این اطمینان به شما داده می‌شود که تا کسب نمره عالی و موفقیت در جلسه دفاع، از مشاوره و راهنمایی همه‌جانبه و جامع شما دست نمی‌کشیم و تا دیدن لبخند رضایت شما از نتیجه عالی تحقیقات‌تان همراه شما خواهیم بود.

برای مثال، اگر در انتخاب موضوع پژوهش مشاوره بخواهید، متخصصان تهران آموز با در نظر گرفتن مجموع شرایط، فهرستی از جدیدترین و جذاب‌ترین موضوعات مرتبط با رشته و گرایش تحصیلی‌تان را به شما ارائه می‌دهند و در انتخاب بهترین گزینه راهنمایی‌تان خواهند کرد و چنانچه موضوع پایان‌نامه‌تان را از قبل انتخاب کرده باشید، آن را همه‌جانبه بررسی و نظر تخصصی درباره مسائل مختلف پیرامون انجام آن تحقیق را به شما ارائه خواهند کرد.

در انتخاب روش تحقیق نیز اینچنین است؛ مشاوران تهران آموز بر حسب تجارب چندین ساله خود بهترین روش‌های تحقیق متناسب با موضوع پایان‌نامه‌تان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما معرفی خواهند کرد و همه نکات مهم و اطلاعات لازم برای آگاهی شما از محدودیت‌ها و مزیت‌های انواع روش‌های گردآوری اطلاعات و سایر ابزارهای پژوهش و انواع نرم‌افزارهای مفید برای نوشتن پروپوزال دکتری یا نوشتن پروپوزال ارشد را به شما توضیح می‌دهند تا با اطمینان خاطر مناسب‌ترین روش را برگزینید.

گفتنی است استادان ما درمشاوره نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری و رعایت نکات گرامری و دستوری نیز خبره و سختگیرند و با ریزبینی و نکته‌سنجی از هیچ خطایی عبور نمی‌کنند تا محتوایی ویراستاری‌شده، بدون غلط و کاملا باکیفیت و استاندارد تهیه کنید.

نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد

پایان‌نامه مهمترین واحد تحصیلی کارشناسی ارشد است و به همین دلیل دانشجویان باید در انتخاب موضوع خوب و نوشتن پروپوزال ارشد بسیار دقت کنند و مقدمات انجام پایان‌نامه‌شان را به بهترین شکل ممکن فراهم کنند. پایان‌نامه در انتهای دوره کارشناسی ارشد با انجام یک پروژه تحقیقاتی تهیه می‌شود و برای ارزیابی آموخته‌های دانشجو در طول دوره تحصیلش در مقطع کارشناسی ارشد است. هدف از انجام دادن پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد این است که دانشجویان با روش کار پژوهشی آشنا شوند و مراحل آن را بیاموزند، از طرفی، آن‌ها با انجام دادن پایان‌نامه میزان تسلط‌شان بر موضوع منتخب و نیز توانمندی علمی‌شان را نشان می‌دهند و توسط هیات داوران و سایر مخاطبان محک می‌خورند.

بنابراین، دانشجویان کارشناسی ارشد نخست باید موضوعی مناسب و جدید و کاربردی انتخاب کنند. سپس استاد راهنمایی برای مشاوره گرفتن در طول انجام پایان‌نامه برگزینند. مرحله بعدی برآورد دقیق هزینه‌های پژوهش است که با مشاوره استاد راهنما باید انجام شود. در صورت تکمیل این سه مرحله می‌توان نگارش پروپوزال ارشد را بر اساس ساختار تعریف‌شده آن آغاز کرد.

          پیشنهاد می‌کنیم مطلب ده نکته ضروری برای انتخاب موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری را نیز مطالعه کنید تا بیشتر در این موارد اطلاعات کسب کنید.

نگارش پروپوزال دکتری

گرچه انجام رساله دکتری پایان‌بخش این دوره تحصیلی است، اما _ برخلاف پایان‌نامه کارشناسی ارشد _ در طول دوره دکتری انجام می‌شود و در واقع تز دکتری فرصتی برای کسب اطلاعات، نظریه‌ها و کاربردهای آن‌ها فراهم می‌کند تا دانشجویان ایده‌پردازی کنند، نظریه‌های نو ارائه دهند و با تسلط بر اندوخته‌های علمی‌شان بتوانند از ایده خود دفاع کنند. به دلیل حساسیت، پیچیدگی، گستردگی، تخصصی بودن و اهمیت بیشتر انجام رساله دکتری بدیهی است که زمان نگارش آن طولانی‌تر از انجام پایان‌نامه کارشناسی ارشد است. به همین ترتیب، حجم رساله از پایان‌نامه ارشد بیشتر است و بسته به رشته و گرایش تحصیلی دانشجو گاه ممکن است تا 400 صفحه نگاشته شود. بر همین اساس، پروپوزال دکتری نیز مفصل‌تر از پروپوزال ارشد است و در نگارش پروپوزال دکتری به توضیح نکات و جزئیات بیشتر پرداخته و نظریه‌ها و فرضیات بیشتری بررسی و مطرح می-شود.

گفتنی است که دانشجویان مقطع دکتری با همه مراحل کار تحقیقاتی در مقاطع پایین‌تر آشنا شده‌اند، از این‌رو باید مسلط‌تر به انجام رساله بپردازند. به عبارت دیگر، نگارش تز فرصتی است تا دانشجویان دکتری توانمندی علمی خود را در انجام دادن پروژه‌های تحقیقاتی _ آن هم به شکل کاملا مستقل _ به دیگران اثبات ‌کنند.

          برای آشنایی بیشتر با نحوه نگارش پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری مقاله هفت نکته مهم در پروپزوال‌نویسی برای دانشجویان ارشد و دکتری را در همین سایت مطالعه کنید.

          همچنین خوب است برای آگاهی از تفاوت نگارش پروپوزال دکتری با نگارش پروپوزال ارشد مطلب تفاوت پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری چیست؟ را بخوانید، چراکه این تفاوت در تعریف و طول انجام پروژه پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری وجود دارد.

چرا مشاوره نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری ضروری است؟

با توجه به این‌که نوشتن پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری از اهمیت بسیاری برخوردار است و تک‌تک مراحل گوناگون آن مستلزم تسلط بر قواعد و اصول پروپوزال‌نویسی است، و از سویی این پروسه، زمان‌بر و بسیار طولانی است و ممکن است دانشجویان به برخی نکات توجه و دقت کافی نداشته باشند یا در طول کار آن‌ها را فراموش کنند، وجود یک مشاور متخصص مایه دلگرمی و آسودگی خاطر است؛ مشاوری که علاوه بر کمک علمی و یادآوری نکات و جزئیات، همراه دانشجو باشد و به طور دائم او را راهنمایی و مساعدت کند تا تمرکز و انرژی دانشجو بیشتر به انجام پروژه معطوف ‌شود.

طبق روال معمول، دانشجویان برای مشاوره گرفتن سراغ موسسات مشاوره انجام پایان‌نامه یا رساله می‌روند، اما مسئله مهم این است که برای انتخاب یک موسسه معتبر و قوی لازم است به نکات مهمی توجه شود؛ برای مثال باید دانشجویان پیش از عقد قرارداد با موسسات با برقراری ارتباط تلفنی و حتی برگزاری یک جلسه حضوری با استاد مشاورشان از میزان تسلط او بر موضوع تحقیق خود مطمئن شوند. همچنین پاسخگو و پیگیر بودن، داشتن سایتی قوی، روند آموزشی پیوسته و برنامه زمان‌بندی داشتن، معتبر، متعهد و باسابقه بودن، قیمت معقول و خدمات جامع داشتن و بسیاری دیگر از موارد جزء ویژگی‌های یک موسسه خوب است.

ما در همین سایت مطلبی را به توضیح کامل این موضوع اختصاص داده‌ایم که خواندن آن را به شما توصیه می‌کنیم. عنوان آن مقاله عبارت‌اند از: ویژگی‌های یک موسسه خوب برای مشاوره انجام رساله دکتری

اسکرول به بالا